
	 İş Ahlakı Dergisi  Turkish Journal of Business Ethics, Kasım November 2011, Cilt Volume 4, Sayı Issue 8, s. pp. 61-89, ©İGİAD

Abstract: In September 2011, a major scandal erupted threatening the media empire 
created by Australian media baron Rupert Murdoch and his family when it was revealed 
that their tabloid paper News of the World had hacked into cell phones of the royal fam-
ily, celebrities, politicians and others to gain information for their papers. When it was 
revealed that one of the victims was the family of Milly Dowler, a teen-aged girl who 
had been kidnapped and missing, and later was found dead, there was an international 
outcry. It was revealed that the Murdoch press had hacked thousands of telephones and 
computers, had paid private investigators to stalk celebrities, politicians, and members of 
the royal family, leading to criticisms that the Murdoch media empire had subverted jour-
nalistic ethics and bribed police and other authorities for stories. Considering the political 
power wielded by the Murdoch empire it was especially scandalous that such an unethical 
lot had assumed so much political power, and in the fall of 2011 there were wide-spread 
criminal investigations of the Murdoch scandal, and the British parliament brought James 
and Rupert Murdoch to testify in a televised hearing, along with the editor of the News 
of the World, creating a global media spectacle. In this paper, I describe the Murdoch 
scandal, the ethical issues involved, and the threats to democracy.

Key Words: Rupert Murdoch, Media Empire, Ethics, Journalistic Ethics, Democracy.

Douglas Kellner**

The Murdoch Media Empire, Ethics, and 
Democracy: Some Critical Reflections

In September 2011, a major scandal erupted threatening the media empire 
created by Australian media baron Rupert Murdoch and his family when it was 
revealed that their tabloid paper News of the World had hacked into cell phones 
of the royal family, celebrities, politicians and others to gain information for 
their press, creating a vast media spectacle that was compared to Watergate 
and that threatened the existence of Murdoch’s global media empire.1 Richard 
Nixon’s Watergate crisis implicated the president in a series of scandals 

1	 See Carl Bernstein, “Murdoch’s Watergate?” Newsweek, July 11, 2011 at http://www.thedailybeast.
com/newsweek/2011/07/10/murdoch-s-watergate.html (accessed on July 12, 2011).

*	 This text is extracted from my forthcoming book The Time of the Spectacle which traces the major 
media spectacles of 2011 from the North African Arab Uprisings through the Occupy movements.

**	Ph.D., George F. Kneller Chair in the Philosophy of Education, UCLA. Graduate School of Education and 
Information Studies, UCLA (University of California, Los Angeles). § Correspondence: Graduate School 
of Education and Information Studies Moore Hall; Mailbox 951521 UCLA Los Angeles, CA 90095-152. 
§ kellner@ucla.edu  § 310-825-097



Turkish Journal of Business Ethics

62

that led to famous Watergate Hearings as a major media spectacle of 1973, 
followed by his resignation, the first U.S. president to ever resign from office. 
The cascading scandals in Rupert Murdoch’s media empire were thus referred 
to in some circles as “Murdochgate” (see Note 3), a series of scandals that 
might destroy his empire.

For years, there had been accusations that employees of Murdoch’s various tabloid 
newspapers had hacked telephones to gain information and pay police and other 
informers for news source material. In 2007, a News of the World reporter Clive 
Goodman and an alleged hacker Glenn Mulcaire were sent to jail for hacking the 
cell-phones of members of the Royal Family, and reports surfaced as well that 
celebrities like Hugh Grant, Sienna Miller, and Jude Law were also hacked, as were 
figures connected to sports, always an important domain of the spectacle. At the 
time, Murdoch and his stooges claimed that the hacking was the work of a single 
rogue reporter, and police and government inquiries accepted these claims.

On July 4, 2011, however, a British Guardian reporter Nick Davies, who had 
been pursuing the hacking stories for years, broke with colleague Amelia Hill 
the sensational revelations that Murdoch’s tabloid News of the World (NOTW) 
had hacked the cellphone messages of Milly Dowler, a  missing thirteen year-
old missing girl whose disappearance was a media sensation in 2002.2 A 
NOTW reporter had apparently hacked into Dowler’s voice-message system, 
deleted messages, which gave her family and police hope that she was still 
alive, and used hacked material to write stories about this missing girl. Dowler 
was found murdered, and the revelation that NOTW had hacked the murdered 
girl’s phone and interfered with the police investigation, while creating false 
hopes that Milly for alive for her parents, created a British and global media 
spectacle in summer 2011.3

The Guardian research revealed that London police had indicated that more 
than 4,000 allegations of phone hacking of celebrities, politicians, the 
Royals, and ordinary people had been gleaned from convicted hacker Glenn 
Mulcaire’s notebook, which contained over 11,000 pages of notes. Allegations 
that NOTW reporters hacked into cell-phone voice-mail systems belonging 

2	 Nick Davies and Amelia Hill, “Missing Milly Dowler’s voicemail was hacked by News of the World,” 
Guardian, July 4, 2011 at http://www.guardian.co.uk/uk/2011/jul/04/milly-dowler-voicemail-
hacked-news-of-world (accessed December 2, 2011).

3	 Davies and Hill’s article revealed how the Dowler family lawyer described how the Dowlers were 
distressed at the revelation, stating: “It is distress heaped upon tragedy to learn that the News of 
the World had no humanity at such a terrible time. The fact that they were prepared to act in such 
a heinous way that could have jeopardised the police investigation and give them false hope is 
despicable.” Op. cit.



Douglas Kellner / The Murdoch Media Empire, Ethics, and Democracy: Some Critical Reflections

63

to families of U.K. soldiers killed in Iraq and Afghanistan and of families of 
victims of London terrorist attacks were especially explosive. Outrage grew 
from day to day as additional major figures in the Murdoch media empire were 
arrested, and Murdochgate became one of the major media spectacles of late 
2011, with far-reaching consequences.

In the wildly successful Harry Potter films, the last of which was released just as 
the Murdochgate scandal was breaking, the Daily Prophet news tabloid provided 
a satire of a Murdoch tabloid, and eventually many would see Murdoch himself 
as a figure for Voldemort, the evil villain whom Harry Potter was to vanquish. 
In any case, Rupert Murdoch’s media empire was a major source of rightwing 
power throughout the English-speaking world. Differently branded as News 
International (U.K.) and News Corps (U.S.), globally, Murdoch’s media empire 
was said to have a market value of around $46 billion, including some 175 
newspapers throughout the world, Harper Collins publishing,  20th Century 
Fox and other movie studios, and television interests in China, Italy, Australia 
and elsewhere, including major cable channels and distribution systems.4

Murdoch had been at the center of the construction of global media companies 
using new technologies to create cable-satellite television empires, global news 
and information conglomerates, and in the U.K. alone, Murdoch media properties 
comprised several leading newspapers including establishment papers The Times 
and The Sunday Times, popular tabloids NOTW and The Sun, along with control 
of Sky TV and major stake in BSkyB, the two largest cable-satellite franchises in 
the U.K. which he had merged. At the time that the hacking scandal broke out, 
Murdoch had been seeking permission from the British government to purchase 
majority shares in the U.K. cable system BSkyB, so he could effectively control 
cable television in the U.K. In the U.S., Murdoch owns many newspapers, including 
The New York Post and the Wall Street Journal, which he purchased in 2007 just 
before the newspaper industry went into economic free-fall, losing millions in the 
exchange. Murdoch also controls 20th Century Fox films in the U.S., as well as Fox 
television and Fox News, two of the most popular, profitable, and, in the case of 
Fox News, powerful news channels in the world.

Murdoch’s media empire contributed massively to the tabloidization of news 
and information from the 1990s to the present. His Sky and Fox television 

4	 On the scale of Murdoch’s media empire, see Michael Wolff, The Man Who Owns the News. Inside the 
Secret World of Rupert Murdoch (New York: Broadway Books, 2010. For a detailed account of the rise of 
the Murdoch empire to 1992, see William Shawcross, Murdoch. New York: Simon and Schuster, 1992. 
The daily unfolding of the Murdoch scandal was registered and archived on a daily blog carried out by 
the  Guardian; see, for example, the “Live blog” coverage at http://www.guardian.co.uk/media/blog/2011/
aug/16/phone-hacking-scandal-live (accessed August 16, 2011). The Guardian continued its intensive 
coverage and blogs on the Murdoch scandal through the Fall and Winter of 2011.



Turkish Journal of Business Ethics

64

channels highlighted sensationalistic stories with glitzy presentations, large 
graphics that tell people what to think, and the collapse of codes of news and 
entertainment -– framed from a rightwing conservative position. Murdoch’s 
newspapers as well featured giant sensational headlines, short stories with 
gobs of tabloid trash and scandal, and pictures galore, including naked 
women in his Brit tabs. Thus not only was Murdoch the major purveyor of an 
aggressively rightwing political slant on the news, but he degraded journalism 
and helped create the tabloidizations of news and information.

Indeed, it is ironic and fitting that Murdoch’s media empire would be put 
in question and perhaps destroyed by the media spectacle of the Murdoch 
corporation scandals since his newspapers, cable television channels, and 
Internet sites have been major forces since the 1980s in the tabloidization of 
news and information, highlighting scandals and wrong-doing of the rich, 
famous, and the political class.5 In the U.S., Murdoch’s media had brought tabloid 
stories like the O.J. Simpson trial and Bill Clinton sex scandals into the center of 
news and journalism in the mid-1990s, while importing codes of entertainment 
into journalism and for some seriously undermining traditional standards. His 
Fox News network became infamous as the voice of the extreme rightwing of 
the Republican party, and in the U.K. Murdoch had the power to make and break 
politicians and even to choose governments, as I discuss below. In the following 
pages, I will describe the Murdoch scandal, the ethical issues involved in Murdoch 
media corporation journalistic practices, and the threats to democracy residing 
in its power and ability to corrupt politicians and the state.

Journalistic Ethics and the Corruption of Democracy 

A popular government without popular 
information or the means of acquiring it, is 
but a prologue to a Farce or a Tragedy; or 
perhaps both. Knowledge will forever govern 
ignorance; and a people who mean to be their 
own governors must arm themselves with the 
power, which knowledge gives.

James Madison 

A democratic social order, as was conceived in Western democratic revolutions 
in England, the United States, France, and other countries requires a separation 
of powers so that no one institution or social force dominates the society and 
polity. The French philosopher Montesquieu called for emerging democratic 

5	 See Douglas Kellner, Media Spectacle, London and New York: Routledge, 2003.



Douglas Kellner / The Murdoch Media Empire, Ethics, and Democracy: Some Critical Reflections

65

polities to separate powers between branches of government as the English 
revolution of 1688 had done. The U.S. Constitution developed after the 
American revolution of 1776, in turn, separated the political system into the 
Presidency, Congress, and the Judiciary so that there would be a division and 
balance of powers between the major political institutions.

Yet democracy also requires an informed electorate that can participate in 
political affairs. Genuine democracy consists of the sovereignty of the people 
and thus government by, for, and of the people. In order for a free people to 
govern themselves, they must be adequately informed and able to participate 
in public debate, elections, and political activity. Freedom of the Press was 
therefore guaranteed by a Bill of Rights in the American, French, and other 
democratic revolutions of the 18th century order to assure that the press would 
be free from domination by any political force so that it could criticize the 
government and promote vigorous debate on issues of public concern, thus 
enabling the public to participate in political affairs.

Consequently, the dual democratic functions of the press were to provide 
a check against excessive power and to inform the people concerning the 
major issues of public interest. A free press was thus vitally necessary 
to maintain a democratic society and it is often claimed by champions 
of democracy that freedom of the press is one of the features that defines 
the superiority of democratic societies over competing social systems. This 
concept of a free press was also extended to the broadcast media which were 
assigned a series of democratic responsibilities in the United States by the 
Federal Communications Act of 1934 and subsequent legislation and court 
decisions (Kellner 1990). The democratic functions of the press and then the 
broadcast media were to provide information, ideas, and debate concerning 
issues of public significance in order to promote a democratic public sphere. 
Broadcasting was conceived as a public utility, with the airwaves established as 
part of the public domain, subject to regulation by the government to assure 
that broadcasting would meet its democratic responsibilities.6 

In the 1980s during the Reagan Administration in the U.S. and the Thatcher 
government in the U.K., much of this regulatory apparatus was dismantled 
and giant corporations took over the major broadcast media, including 
television. The consequences for democracy of the conservative deregulation 
policies in the U.S., U.K. and elsewhere for democracy show that the result 
is a tremendous concentration of power in the hands of corporate groups 

6	 See the discussion in Douglas Kellner, Television and the Crisis of Democracy (Boulder, Col: Westview, 
1990), Chapters 2 and 3.



Turkish Journal of Business Ethics

66

who now own powerful media empires which they use to promote their own 
interests and agendas.7 If media corporations such as the Murdoch empire 
utilize their powerful instruments of communication and information to 
advance their own corporate interests and those of politicians and policies 
that they favor, then the media have lost their democratic functions of serving 
to debate issues of socio-political interest and importance and to serve as a 
critical watchdog against excessive government and corporate power and 
questionable government policies and corporate actions.

In this essay, I argue that the tremendous media power accrued by the Murdoch 
media conglomerates has corrupted democracy, journalistic ethics, and 
created a crisis of democracy in countries in which the Murdoch media empire 
is influential. In the following analysis, I will describe how the Murdoch media 
empire came to corrupt democratic societies, focusing on the role of Murdoch’s 
conglomerates in the U.K. where scandals unfolded concerning computer and 
telephone hacking by the Murdoch conglomerate to get stories, buying stories 
from the police and other official sources, and controlling political parties and 
governments through their tremendous media power.

Scandals of the Murdoch Media Empire

The press, designed for freedom’s best defence,
And learning, morals, wisdom to dispense,
Perverted, poisoned, lost to honor’s rules,
Is made the sport of knaves, to govern fools.
Philadelphia Public Ledger, 1839.

With the unfolding of the hacking scandal concerning the Murdoch press 
in the U.K. in July 2011, old allegations circulated widely that staff from 
Murdoch’s tabloid paper News of the World bribed police officers so they 

7	 For how media deregulation in the 1980s undermined democracy and made the media more subservient 
to megacorporations and conservative politics, see Ben Bagdikian, The Media Monopoly, 3rd ed. Boston: 
Beacon Press, 1990 and Herbert Schiller, Culture, Inc. New York: Oxford University Press, 1990. In 
Television and the Crisis of Democracy, op. cit., I documented the ways that television promoted the agenda 
of the Reagan administration, championed George H.W. Bush in the 1988 election, and was generally 
supportive of Bush Senior during the first years of his Presidency, showing corporate media bias in 
the U.S. toward conservative Republican administrations who advanced the corporate interests of the 
media corporations that controlled mainstream media in the U.S. In the U.K., as this study documents, 
the crisis of the media and democracy was due to excessive media power and political influence of the 
Murdoch media empire who arguably corrupted British democracy. On the current corporate structure 
and ownership of media and impact on democracy in the United States, see Robert W. McChesney The 
Political Economy of Media: Enduring Issues, Emerging Dilemmas. New York: Monthly Review Press, 2008, 
and Robert W. McChesney and John Nichols, The Death and Life of American Journalism: The Media 
Revolution that Will Begin the World Again. Washington, D.C. Nation Books, 2010.



Douglas Kellner / The Murdoch Media Empire, Ethics, and Democracy: Some Critical Reflections

67

could purchase illegally sources for stories, as were daily stories of other 
wrongdoing. The British government soon became deeply involved in the 
scandal when it was revealed that former NOTW editor Andy Coulson had 
been hired by David Cameron and the ruling Conservative Party to run their 
media communications unit during the 2010 general election in which the 
Conservatives won, thus bringing a Murdoch Fox into the British Government 
Henhouse. Coulson’s involvement in the hacking scandal had been alleged for 
sometime, and when he was formally arrested for his role in the hacking and 
other illegal activities in July, Cameron’s Conservative Party government was 
threatened by its associations with the Murdoch gang.

Meanwhile, as the Murdoch phone hacking scandal unfolded, focus centered 
on Rupert Murdoch and his son James, now Chairman and Chief Executive 
of News Corporation, and the current NOTW editor Rebekah Brooks, a fiery 
redhead and the youngest woman ever to edit a major U.K. periodical. In what 
appeared as a desperate attempt to limit damage, James Murdoch announced 
that the 168-year-old NOTW tabloid would be shut down, as advertisers were 
abandoning the paper in droves and the uproar was growing. As noted above, 
the Murdoch media mafia was currently involved in an effort that was being 
evaluated by the British government to gain full control of BSkyB cable/
satellite system, and the Labor party insisted that the issue be debated in the 
British Parliament, in the light of recent Murdoch corporation scandals.

Rupert Murdoch flew to London from a conference/vacation in Sun Valley, 
Idaho, and found himself at the center of a media circus of the type which his 
own press had long orchestrated. While he initially claimed he had returned 
to protect Brooks, who the entire British establishment was suggesting 
should resign as editor of NOTW, he was soon summoned to appear at a 
hearing in Parliament, along with his son James and Rebekah Brooks. After 
first hesitating, they agreed to appear, as scandals were appearing daily, as 
one after another major NOTW figures, including Brooks, were arrested and 
charged in the criminal inquiry.

Accusations multiplied concerning police corruption and too cozy relations 
with the Murdoch empire, and Paul Stephenson, the head of London’s 
Metropolitan Police Service (a.k.a. Scotland Yard) resigned as uproar mounted 
over his failure to investigate alleged phone-hacking by the Murdoch media 
empire and other wrongdoing after the 2007 convictions of some of Murdoch’s 
employees. That under Stephenson’s leadership, one of Andy Coulson’s closest 
assistants at NOTW, Neil Wallis, was hired as public relations advisor to the 



Turkish Journal of Business Ethics

68

police, also put Stephenson’s judgment in question. Stephenson’s resignation 
was followed by that of another high ranking Scotland Yard cop, John Yates 
(a.k.a. “Yates of the Yard”), the U.K.’s counter-terrorism chief, who had worked 
and socialized with Wallis, and had apparently recommended that Wallis’ 
daughter be given a job with the police.

It was clear that the Murdoch corporation had corrupted the British media, the 
political system, and now the police and legal system, all of which had failed to 
investigate and prosecute their earlier wrongdoings. Murdoch’s media were 
employing the vilest methods to get stories, had corrupted politicians and the 
police alike, and were Kingmakers in the British system. While Murdoch had 
supported Margaret Thatcher and the conservatives in the 1980s, he personally 
disliked her successor John Major and supported Labor Party candidate Tony 
Blair, who enthusiastically pushed Murdoch’s interests and socialized with the 
Murdoch family. Although Murdoch reportedly liked Blair’s successor Gordon 
Brown, by contrast, Murdoch’s wife Wendi, son James, and other major News 
Corporation figures greatly preferred David Cameron who the Murdoch papers 
supported and who beat Brown and the Labor Party in the 2010 General Election.8

Thus it appeared that England was suffering a legitimation crisis at the 
time of the Murdoch media scandal and the English Riots of 2011, which 
I discuss in my forthcoming The Time of the Spectacle. In the U.S. in the 
1960s, the United States was said to have suffered a “legitimation crisis” 
during the era of the Vietnam war, during which there was also heavy-
handed police repression to deal with anti-war protestors, upheavals in 
ghettoes and poorer areas, growing divisions between rich and poor, and 
the scandals of the Nixon administration, resulting in Richard Nixon’s 
resignation in the Watergate affair.9 The British government was now in 
full-scale legitimation crisis mode as the Cameron government was soiled 
by its tawdry association with the Murdoch media empire, and had indeed 
carried out a rightwing agenda that cut social programs, education, and 
programs for youth, and a deficit-spending cuts agenda that benefitted 

8	 See Wolff, The Man Who Owns the News, op. cit. Wolff alleges that perhaps a deal was made that for his 
support the Cameron government would hire Murdoch insider Andy Coulson as the Conservative’s 
media advisor; Cameron did so giving the Murdoch Empire tremendous power at the heart of the 
government, but embarrassing Cameron and the Conservatives when it was revealed that Coulson 
was a major figure in the NOTW hacking scandals.

9	 The term “legitimation crisis” was introduced by Jurgen Habermas in his book Legitimation Crisis 
(Boston: Beacon Press, 1975). Habermas distinguished on an abstract level among “legitimation 
crises,” “rationality crises,” and “economic crises,” and I am suggesting that the term “legitimation 
crisis” can be concretized through analysis of specific societies, such as U.S. society in the 1960s and 
1970s when Habermas developed his analyses and contemporary British society.



Douglas Kellner / The Murdoch Media Empire, Ethics, and Democracy: Some Critical Reflections

69

the rich while harming the working and middle classes –- all the while 
spending lavishly on expensive wars in Afghanistan and Libya.

The televised parliamentary hearing on July 19 was a global media spectacle 
of the highest order as Murdoch, his son James, and Rebekah Brooks were 
grilled by a British parliamentary committee. Although Murdoch injected 
near the opening that this was the “most humble day of his life,” he refused to 
take responsibility for the crimes of his corporation, and his answers ranged 
from doddering and vague responses, revealing his age and growing infirmity, 
to belligerent denials of any responsibility. His son James would sometimes 
interrupt to try to answer questions, and provided long technocratic and 
sometimes evasive answers (which later would be called into question). As the 
testimony was nearing its close, a British activist and comedian emerged to 
attempt to hit Murdoch with a shaving foam pie, diverted by a quick response 
from Murdoch’s wife Wendi, who body blocked the pie-thrower and picked 
up the messy shaving-foam plate and smashed it into the comedian’s face, 
producing a minor piece of theater that would probably make her immortal in 
the Annals of YouTube.

Following the British parliamentary inquiry, members of the Murdoch corporation 
questioned in public some of James Murdoch’s answers, who the once-heir-
apparent would now presumably be re-summoned to the British Parliament when 
it returned in the fall.10 James Murdoch was especially under fire for authorizing 
a million dollar payoff to a major figure in British sports who had allegedly been 
hacked by NOTW, sued, and was paid a large out of court settlement that British 
parliamentary questioners suggested was a bribe and hush-money. Murdoch 
had also denied knowing details of a brief put out by a law firm Harbottle and 
Lewis working for News Corps, which James Murdoch claimed confirmed that 
the hacking was limited to one rogue reporter, whereas other executives in News 
Corporation had claimed that Murdoch Jr. was familiar with details of the hacking 
brief and other company emails discussing wide-spread hacking problems in the 
company; moreover, the law firm Harbottle and Lewis claimed that the Murdoch’s 
misrepresented their work for the corporation.11

10	 Indeed, James Murdoch would be re-summoned to testify. See Amelia Hill, “Phone hacking: James 
Murdoch faces second grilling by MPs.” Guardian, September 6, 2011 at http://www.guardian.co.uk/
media/2011/sep/06/phone-hacking-james-murdoch-parliament (accessed on September 20, 2011).

11	 The charges that Murdoch company former employees questioned James Murdoch’s parliamentary 
testimony, and that the law firm Harbottle and Lewis questioned both Murdochs’ testimony, was extensively 
discussed in The Guardian from August 10-16 and on BBC; it was summarized in Sarah Lyall, Ravi Somaiya, 
and Alan Cowell “Top Tabloid Editors Endorsed Hacking, Letter Says.” New York Times, August 16, 2011 at 
http://www.nytimes.com/2011/08/17/world/europe/17hacking.html?_r=1 (accessed August 17, 2011).



Turkish Journal of Business Ethics

70

Meanwhile, there were announcements that the FBI and Justice Department were 
opening inquiries into possible illegal activities of Murdoch’s media corporation in 
the United States, and rumors circulated concerning the possible hacking of U.S. 
9/11 families and dirty business deals done in the U.S. by Murdoch businesses. 
Indeed, by August 2011 there were reports that Murdoch employees had also 
engaged in computer hacking and even had a drone at their disposal in the U.S., 
allegedly capable to taking pictures and hacking into telephone frequencies, 
that possibly violated U.S. navigation laws (the latter was reported on Keith 
Olbermann’s August 3, 2011 Countdown TV show).

The U.K. government has promised a commission of inquiry into activities of 
Murdoch’s media empire and other media industries that may have employed 
similar criminal tactics. U.S. Congressmen called for investigations into whether 
Murdoch’s U.S. connections had engaged in similar tactics and whether Murdoch’s 
corporations have broken other laws, since his media empire is rooted in the U.S., 
and Murdoch has obtained U.S. citizenship, making his businesses vulnerable to 
investigation through the U.S. Foreign Corrupt Practices Act.

On August 1, London police arrested the former managing editor of NOTW, 
Stuart Kuttner, on suspicion of conspiring to hack cellphones and pay 
police officers, the eleventh of Murdoch’s close associates to be arrested in 
the scandal. Kuttner allegedly personally authorized cash expenses until his 
retirement two years ago in his role as managing editor, said multiple current 
and former company employees, who, like most people interviewed spoke on 
the condition of anonymity because of the continuing police investigations 
and to avoid jeopardizing their ties with the company. Mr. Kuttner did not 
respond to requests for comment.

A person familiar with the company’s internal investigation said the regular 
infusions of cash, usually also authorized by newsroom editors as well as Mr. 
Kuttner, contributed to the newsroom’s “wild West” atmosphere. The funds 
were used as advances on expenses and also to pay sources for articles, said 
the former journalists. So far a search by the company of the cash records has 
found more than $200,000 in payments to police officers from The News of 
the World, according to two people with knowledge of the documents.12

Members of Murdoch’s media organizations were thus involved in complex 
cases of bribing police for information, hacking computers and cell-phones, 

12 See Jo Becker and Ravi Somaiya, “Latest Arrest Highlights a Tabloid’s Cash Payments,” New York 
Times, August 3, 2011 at http://www.nytimes.com/2011/08/03/world/europe/03hacking.html?_
r=1&pagewanted=print (accessed August 17, 2011). 



Douglas Kellner / The Murdoch Media Empire, Ethics, and Democracy: Some Critical Reflections

71

and corrupting government and police. In Murdochgate, we thus see media 
spectacle turn on one of its own major producers with unpredictable results, 
as through the Fall and Winter of 2011 allegations continued to emerge 
concerning knowledge of systematic wrong-doing throughout the Murdoch 
media empire. Individuals within the Murdoch corporation questioned 
the parliamentary testimony that James Murdoch gave, and on August 
16, 2011, Clive Goodman, the only NOTW reporter to actually go to jail, 
published a letter claiming that knowledge of hacking was wide-spread in 
the organization and discussed frequently at editorial meetings until editor 
Andy Coulson warned against public discussion of such illegal activity, 
creating another media uproar and calls for new British parliamentary 
hearings.13 And on August 23, it was revealed that Coulson continued 
receiving large payments from the Murdoch corporation after he went to 
work for David Cameron, as part of the Tory media team, creating more 
scandals for the reigning British government.14

James Murdoch was called back to testify again before a British parliamentary 
committee on November 10, 2011 when two major figures in the British 
Murdoch media conglomerate News International contested his earlier 
testimony indicating that he was unaware of widespread hacking at Murdoch 
companies. Murdoch again denied knowledge of criminal activity at the 
family company, but British Parliament member Tom Watson argued that 
James Murdoch and his staff were “all bound together by secrecy,” and called 
Murdoch “the first Mafia boss in history not to know he is running a criminal 
enterprise” to which Murdoch replied, “Mr. Watson, that’s inappropriate.”

A special government body, the Leveson commission, began hearings some 
days later on British press ethics beginning November 14, and planned to call 
scores of individuals who claimed to have been hacked and abused in multiple 
ways by the British press, promising sensational revelations into Murdoch 

13	 See Sarah Lyall, “Letter Counters Hacking Avowals From News Corp.,” New York Times, August 17, 
2011 at http://www.nytimes.com/2011/08/17/world/europe/17hacking.html?partner=rss&emc=rss
&pagewanted=print (accessed August 17, 2011).

14	 See Dan Sabbagh, “Andy Coulson’s payout: a problem for the Tories? News International’s severance 
payments to the former communications director raises several questions”, Guardian, August 23, 
2011 at http://www.guardian.co.uk/media/2011/aug/23/andy-coulson-payments-news-international 
(accessed August 25, 2011). It was later revealed that NOTW editor Rebekah Brooks had received a 
1.7 million pound payoff after she was forced to resign when the scandal erupted, she was arrested, 
and forced to testify to the British Parliament. Daniel Boffey, “Murdoch gave loyal lieutenant Rebekah 
Brooks £1.7m pay-off, car and office. News International chairman may face questions in Commons 
over generous severance deal despite phone-hacking scandal,” Guardian, November 5, 2011 at http://
www.guardian.co.uk/media/2011/nov/05/murdoch-phone-hacking-rebekah-brooks (accessed on 
November 22, 2011).



Turkish Journal of Business Ethics

72

and other media scandals for months to come and hopefully serious debates 
over ethics and journalism. Held at the Royal Courts of Justice in London and 
preceded over by high court judge Sir Brian Leveson, the Commission opened 
by calling the Dowling family. The Dowlings recounted the painful story of 
how the hacking into their missing teenage daughter Milly’s telephone, and 
the deleting messages so the Murdoch’s tabloid NOTW newspaper could 
access new ones when her voice-mail was full, provided false hopes that their 
daughter was still alive, hopes crushed when her murdered body was found.

The Leveson Commission continued with movie stars and celebrities Hugh 
Grant and Steve Coogan, who recounted harassment by tabloid media and 
anger at having their phones hacked and conversations reported in the 
Murdoch media, followed by sports figures and other celebrities who had 
similar stories. In the weeks to come, the Dowler’s lawyer Mark Lewis, 
who was representing other victims of phone hacking as well, reported 
his consternation at finding out his phone was hacked, as were other 
journalists, celebrities, and another ordinary family, the McCann’s, who 
recounted their tormenting by tabloid media when their three-year old 
daughter went missing during a trip to Portugal. Actress Sienna Miller 
told of her distress when confidential details of her private life were 
published in the tabloid media, and she blamed those around her for 
leaking to the media, when in fact, as she learned later, the Murdoch and 
other tabloid media had systematically hacked her phones. Harry Potter 
author J.K. Rowling reported systematic harassment by the media over 
the years which constantly invaded her privacy, even to the extent that 
notes from the media to facilitate interviews were put in her daughter’s 
backpack! Formula One boss Max Mosley, the McCann family, Hugh Grant 
and others recounted the pain of reading outright lies about them in the 
tabloid media, and their inability to get the tabloids to retract the story, or 
to get the public media regulatory body that Press Complaints Commission 
(PCC) to respond to their complaints. The Leveson Commission was 
scheduled to continue hearings in the weeks to come so no doubt other 
shocking revelations would be revealed.



Douglas Kellner / The Murdoch Media Empire, Ethics, and Democracy: Some Critical Reflections

73

Preliminary Conclusions and Concluding Comments

Sir, your newspapers for two decades have 
engaged in the degradation of the proper 
feelings of our people. What is vile they offer 
to gloating eyes, what is vindictive they 
applaud. You have done more harm to this 
country than any of its external enemies,

Martin Boyd, Lucinda Brayford15

By November 2011, the number of hacking victims in the Murdoch media 
empire scandal had been expanded to over 5,800, of which 638 had been 
contacted by the police.16 These numbers suggest that Scotland Yard’s phone-
hacking investigation, Operation Weeting, running since January 2011,  and 
staffed by 45 full-time detectives, is only at a beginning stage and will be active 
for months, perhaps years to come. This investigation is accompanied by the 
Levenson commission that has been holding hearings on unethical behavior 
by the Murdoch media empire and other members of the U.K. press that is 
already underway. While official investigations of the Murdoch media scandal 
and ethical journalistic violation by the British press are only beginning to 
unfold at the time that I am concluding this study in December 2011, it is 
still possible to draw preliminary conclusions concerning crises in democracy, 
ethics and journalism unfolding by the Murdoch media empire scandals.

The extent of hacking of public and private citizens by the Murdoch media 
empire is truly shocking, as is their bribing police and other authorities for 
stories, and telling falsehoods about British citizens. Clearly, the Murdoch 
media empire is one of the most unethical media corporations in history, 
and their shocking violations of journalistic ethics are currently under 
investigation. But the failure in the U.K. of the Press Complaints Commission 
(PCC), which is supposed to regulate the media and respond to complaints 
by citizens of mistreatment by the media, suggests that stricter regulatory 
legislation is necessary in the U.K. and other countries where the Murdoch 

15	 When asked to comment on Rupert Murdoch and journalism in 1991, Sir James Darling, who had 
been Murdoch’s headmaster at Geelong Grammar in Australia and helped get him into Oxford, 
quoted from the novel Lucinda Brayford to express his negative sentiments, quotation that I 
reproduce as epigram for my tentative conclusions; the Darling quote from the novel is cited in 
Shawcross, Murdoch, op. cit. p. 58.

16	 Lisa O’Carroll, “Phone hacking: police have told fewer than one in eight potential victims. Some 638 
of 5,800 possible victims have been contacted by Met, highlighting how far the investigation has still 
to run,” Guardian, November 9, 2011 at http://www.guardian.co.uk/media/2011/nov/09/phone-
hacking-police-potential-victims (accessed on December 3, 2011).



Turkish Journal of Business Ethics

74

media have been running amok to provide regulatory bodies and laws to safe-
guard the public from media abuse.

Yet it is perhaps the vulgarization and tabloidization of the media that 
is among Murdoch’s most noxious legacies, a sentiment expressed in the 
quotation from the novel and used by Murdoch’s school tutor to express his 
sentiments about Murdoch as a journalist quoted as the epigram for this 
section. From his beginnings as a newspaper publisher in Australia in the 
1950s through his acquiring of media properties in the U.K., the U.S. and 
throughout the world, including newspapers, broadcasting, and new media, 
Murdoch has engaged in the lowest common-denominator and sensationalist 
tabloid journalism, subverting established journalistic standards, ethics, and 
traditions. Of course, the Murdoch media empire subversion of journalistic 
news-gathering standards now has Murdoch and his family and minions 
involved in serious criminal investigations, so the courts and future publics 
will ultimately provide the most serious critique of Murdoch’s journalistic 
practices over the past decades.

In addition, and perhaps most worrisome, is the excessive political power accrued 
by the Murdoch media empire which has intensified crises of democracy in 
the U.K. and other areas of the world where the Murdoch media have unduly 
influenced politics. Earlier in this study, I indicated that a robust democracy 
requires separation of powers between arenas of government and the media. 
In many countries, excessive state control of media have made democracy 
impossible or severely undermined it, while in the U.S. I have argued that 
corporate media who have been biased in favor of conservative political parties 
like the Republicans who advance their corporate agenda have undermined U.S. 
democracy.17 Yet the Rupert Murdoch media empire provides a singular example 
of how excessive control of media across the spectrum of press, broadcasting, 
and new media have given the Murdoch empire excessive media power and the 
ability to corrupt journalism, governments, and intensify crises of democracy. 
The current investigations into the scandals of the Murdoch media empire may 
well curtail the power of its corporations in specific countries and globally, and 
the future of democracy in the U.K. and other sites of Murdoch power may be 
decided in the current investigations of Murdoch media scandals now on-going. 
Hence, the current investigations concerning crimes and journalistic wrong-doing 
of the Murdoch media empire will have momentous consequences for the future 
of media and democracy in our time.

17	 See Kellner, Television and the Crisis of Democracy, op. cit. 



	 İş Ahlakı Dergisi  Turkish Journal of Business Ethics, Kasım November 2011, Cilt Volume 4, Sayı Issue 8, s. pp. 75-89, ©İGİAD

Murdoch Medya İmparatorluğu, Etik ve 
Demokrasi: Bazı Eleştirel Düşünceler

Öz: 2011 Eylül ayında medya patronu Rupert Murdoch ve ailesine ait medya imparatorlu-
ğunu sarsan büyük bir skandal patlak verdi. Rupert Murdoch’un News of the World adlı 
tabloit gazetesinin sansasyonel haber yaratmak için kraliyet ailesinin, bazı ünlülerin ve 
politikacıların cep telefonlarının iletişim trafiğini takip ettiği ortaya çıktı. Telefon mesajları 
dinlenenler arasında, kaçırılıp daha sonra ölü bulunan Milly Dowler adlı genç kızın ailesinin 
de bulunduğunun ortaya çıkması uluslararası düzeyde tepki çekti. Murdoch’un, binlerce 
telefon ve bilgisayarı dinlediği ve izlediği, ünlüleri, politikacıları ve kraliyet ailesinin üyelerini 
takip etmesi için özel dedektifler tuttuğu duyulunca, Murdoch medya imparatorluğunun 
gazetecilik ahlakından saptığı, haber yaratmak için polise ve diğer yetkililere rüşvet verdiği 
eleştirileri dile getirilmeye başlandı. Murdoch’un elinde tuttuğu politik güç göz önüne alın-
dığında, bu derece etikten yoksun bir grup insanın bu kadar aşırı politik güce sahip olması 
belki de skandalların en büyüğüydü. 2011 sonbaharında Murdoch skandalıyla ilgili daha geniş 
çaplı soruşturmalar yapıldı ve İngiltere parlamentosu James ve Rupert Murdoch’u News of the 
World’un editörüyle birlikte canlı yayında sorguya çekerek küresel bir seyirlik hâline dönüş-
türdü. Bu makalede Murdoch skandalı, beraberinde getirdiği ahlaki konular ve demokrasi 
için oluşturduğu tehditler tartışılmaktadır.

Anahtar Kelimeler: Rupert Murdoch, Medya İmparatorluğu, Etik, Gazetecilik Ahlakı, 
Demokrasi.

Douglas Kellner**

Eylül 2011’de, medya patronu Rupert Murdoch ve ailesine ait medya im-
paratorluğunu sarsan büyük bir skandal patlak verdi. Rupert Murdoch’un 
News of the World adlı tabloit gazetesinin sansasyonel haber yaratmak için 
kraliyet ailesinin, bazı ünlülerin ve politikacıların cep telefonlarının iletişim 
trafiğini takip ettiği ortaya çıktı. Skandal neredeyse Watergate kadar büyük 
bir medya gösterisine dönüştü ve Murdoch’un küresel medya imparatorlu-
ğunun varlığını tehdit eder hâle geldi.1 Richard Nixon döneminin Watergate 

1	 Bkz. Carl Bernstein, “Murdoch’s Watergate?” Newsweek, 11 Temmuz 2011, http://www.thedailybeast.
com/newsweek/2011/07/10/murdoch-s-watergate.html (erişim tarihi 12 Temmuz 2011).

*	 (Çeviren: Deniz Erguvan) Bu metin yakında çıkacak olan kitabım The Time of the Spectacle’dan 
özetlenmiştir. Kitabım Kuzey Afrika Arap İsyanlarından işgal hareketlerine kadar 2011 yılında medyada 
önemli yer tutmuş olaylara değinmektedir.

**	Dr., felsefe alanında profesördür. Graduate School of Education and Information Studies, UCLA 
(University of California, Los Angeles)’da çalışmaktadır. § İletişim: Graduate School of Education and 
Information Studies Moore Hall; Mailbox 951521 UCLA Los Angeles, CA 90095–152. § kellner@ucla.edu 
§ 310-825-097



İş Ahlakı Dergisi

76

krizi, ünlü Watergate Duruşmalarına yol açan bir dizi skandaldan başkanı 
sorumlu tutan bir medya gösterisine dönüşmüş ve ardından 1973 yılında 
Nixon’un görevden istifa eden ilk ABD başkanı olmasına sebep olmuştu. Bu 
nedenle Rupert Murdoch’un medya imparatorluğunda art arda patlak veren 
ve imparatorluğunu sallayan skandallar bazı çevrelerde Murdochgate (bkz. 3 
numaralı dipnot) olarak anılmaya başlamıştır.

Yıllar boyunca, Murdoch’un tabloit gazetelerinde çalışanlar, bilgi elde etmek 
için telefon mesajlarını dinlemekle ve haber kaynaklarına erişmek için po-
lis ve diğer muhbirlere ücret ödemekle suçlanmıştı. 2007 yılında News of 
the World muhabiri Clive Goodman ve bilgisayar korsanı olduğu iddia edilen 
Glenn Mulcaire, Kraliyet Ailesi üyelerinin cep telefonu mesajlarını dinlediği 
için hapse gönderildi. Hugh Grant, Sienna Miller ve Jude Law gibi ünlülerin 
yanı sıra her zaman medya gündeminde yer alan bazı sporcuların da telefon 
mesajlarının dinlendiği su yüzüne çıktı. O zamanlar Murdoch ve yardakçıla-
rı telefon dinlemenin tek bir düzenbaz muhabirin işi olduğunu iddia ediyor, 
polis ve hükûmet soruşturmaları bu iddiaları doğruluyordu.

Ancak 4 Temmuz 2011 tarihinde, telefon dinleme iddialarını yıllarca takip 
eden İngiliz Guardian muhabiri Nick Davies, meslektaşı Amelia Hill ile bir-
likte Murdoch’un tabloit gazetesi News of the World’un (NOTW), 2002 yı-
lında ortadan kaybolan on üç yaşındaki genç kız Milly’nin cep telefonunu 
kırarak mesajlarına ulaştığını ortaya çıkardı.2 NOTW muhabiri, Dowler’ın 
sesli mesaj sistemini kırarak mesajları silmiş, bu durum ailesini ve polisi, 
kızın hâlâ hayatta olabileceği konusunda boş yere umutlandırmıştı. Muha-
bir dinlediği mesajları kız hakkında hikâyeler yazmak için kullanmıştı. Daha 
sonra Dowler ölü bulundu ve NOTW’nin öldürülen kızın telefon mesajlarına 
erişerek polis soruşturmasına müdahale ettiği, anne ve babasına Milly’nin 
hayatta olduğuna dair yanlış izlenim verdiği ortaya çıktı. Bu konu, 2011 yılı-
nın yaz aylarında hem İngiliz hem küresel medyada günlerce tartışıldı.3

Guardian’ın araştırmasına göre, Londra polisi, korsan muhabir Glenn 
Mulcaire’ın 11.000 sayfalık notlarından, aralarında ünlüler, politikacılar, 
Kraliyet Ailesi ve sıradan insanların bulunduğu 4.000’den fazla kişinin tele-
fon mesajlarının dinlendiğini ortaya çıkardı. NOTW gazetecilerinin, Irak’ta, 

2	 Nick Davies & Amelia Hill, “Missing Milly Dowler’s voicemail was hacked by News of the World,” 
Guardian, 4 Temmuz 2011, http://www.guardian.co.uk/uk/2011/jul/04/milly-dowler-voicemail-
hacked-news-of-world (erişim tarihi 2 Aralık 2011).

3	 Davies ve Hill’in makalesi Dowler ailesinin avukatının telefon dinleme skandalı ortaya çıkınca 
yaşadıklarını şöyle aktarıyor: “Böyle bir trajedinin üstüne News of the World’ün insanlıktan bu kadar 
yoksun olduğunu görmek acı vericiydi. Polis soruşturmasını tehlikeye atacak ve aileye sahte umut 
verecek kadar iğrenç bir şekilde hareket edebilmeleri gerçekten aşağılık bir durum.” a.g.y.



Douglas Kellner / Murdoch Medya İmparatorluğu, Etik ve Demokrasi: Bazı Eleştirel Düşünceler

77

Afganistan’da ve Londra’daki terör saldırılarında öldürülen İngiliz askerle-
rinin ailelerine ait cep telefonu ve sesli mesaj sistemlerinin şifrelerini kırdı-
ğının belirlenmesi ortalığı karıştırdı. Murdoch medya imparatorluğundaki 
isimler bir bir tutuklanırken duyulan öfke günden güne büyüdü ve Murdoch-
gate 2011 yılının sonlarına doğru geniş kapsamlı sonuçlarıyla medyanın ya-
kından takip ettiği bir olay hâline geldi.

En son bölümü Murdochgate skandalının patlak verdiği sırada sinemalarda gös-
terime giren Harry Potter filmlerinde, Daily Prophet gazetesi Murdoch’un boyalı 
gazetelerinin bir hicvi gibidir. Murdoch da Harry Potter’ın yok etmek istediği 
şeytani bir figür olan Voldemort’a benzetilebilir. Rupert Murdoch’un medya im-
paratorluğu, İngilizce konuşan ülkelerde sağ görüşün önemli bir kaynağı olmuş-
tur. News International (İngiltere) ve News Corps (ABD) gibi farklı isimler altında 
Murdoch’un küresel medya imparatorluğunun dünya çapındaki pazar değeri 
yaklaşık 46 milyar dolardır. Bu imparatorlukta 175 gazete, Harper Collins Ya-
yıncılık, 20th Century Fox ve diğer film stüdyoları, Çin, İtalya ve Avustralya’da 
daha başka yerlerde başlıca kablo kanalları ve dağıtım sistemleri de dâhil olmak 
üzere televizyon yatırımları yer almaktadır.4

Murdoch, kablolu-uydu televizyon imparatorlukları, küresel haber ve bilgi 
holdingleri yaratmak amacıyla yeni teknolojileri kullanarak küresel medya 
şirketleri kuruyordu. Sadece İngiltere’de Murdoch medya grubu The Times 
ve The Sunday Times dâhil olmak üzere birçok önde gelen gazete, yüksek ti-
rajlı NOTW ve The Sun, Sky TV ve BSkyB’nin çoğunluk hissesinin denetimi, 
şirket birleşimi sayesinde İngiltere’nin en büyük iki kablolu-uydu [televiz-
yon] şirketinin imtiyaz hakkına sahipti. Telefon dinleme skandalı patlak 
verdiğinde Murdoch, İngiltere’deki kablolu televizyon yayın sistemini/
platformunu daha etkili biçimde kontrol edebilmek amacıyla kablolu ya-
yın sistemi/platformu BSkyB şirketinin çoğunluk hisselerini satın almak 
için hükümetten izin almaya uğraşıyordu. ABD’de New York Post ve 2007 
yılında gazete endüstrisindeki ekonomik çöküş başlamadan hemen önce 
satın aldığı ve bu alışverişten milyonlarca dolar zarar ettiği Wall Street Jo-
urnal dâhil olmak üzere pek çok gazete sahibi olan Murdoch, 20th Century 
Fox film, Fox TV ve Fox News gibi dünyada en çok izlenen, en kârlı ve güç-
lü haber kanallarının da sahibidir.

4	 Murdoch’un medya imparatorluğunun büyüklüğü üzerine bkz. Michael Wolff, The Man who 
owns the news. Inside the secret world of Rupert Murdoch, New York: Broadway Books, 2010. 
Murdoch imparatorluğunun 1992’ye kadar olan yükselişinin ayrıntıları için bkz. William Shawcross, 
Murdoch. New York: Simon and Schuster, 1992. Murdoch skandalını günü gününe takip etmek için 
Guardian’daki blogu okuyabilirsiniz: “Live blog”, http://www.guardian.co.uk/media/blog/2011/
aug/16/phone-hacking-scandal-live (16 Ağustos 2011). Guardian gazetesi 2011 sonbahar ve kış 
aylarına kadar haberleri ve bloglarla Murdoch skandalıyla ilgili ayrıntılı bilgi vermeyi sürdürdü.



İş Ahlakı Dergisi

78

Murdoch’un medya imparatorluğu, 1990’lı yıllardan günümüze kadar haber 
ve bilginin sansasyonelleşmesine, bulvar gazetesi formatında sunulmasına 
büyük oranda etkide bulunmuştur. Sky ve Fox televizyon kanalları gösteriş-
li sunumlarla sansasyonel haberleri ön plana çıkardı, insanlara ne düşün-
mesi gerektiğini büyük puntolarla duyurdu, haber ve eğlencenin etik ku-
rallarını çiğnedi ve bütün bunları sağcı muhafazakâr bir çerçeveye oturttu. 
Murdoch’un gazeteleri devasa manşetler, dedikodu haber ve skandallar, bol 
bol müstehcen kadın resimleri içeriyordu. Böylece Murdoch hem haberleri-
ni agresif sağcı bir siyasal sosla süslüyor hem de gazeteciliği ucuzlaştırarak 
haber ve bilginin boyalı basına dönüşmesine yol açıyordu.

Gerçekten de Murdoch’un medya imparatorluğunun, şirket skandalları yüzün-
den sorgulanması ironiktir, hatta bir şekilde sonun  gelmesi duruma gayet uy-
gundur; çünkü 1980’lerden bu yana bilgi ve haberin ucuzlatılması, skandallaş-
tırılması, zenginlerin, ünlülerin ve politikacıların günahlarına indirgenmesi ve 
benzerlerinin sorumlusu Murdoch’un gazeteleri, kablo televizyon kanalları ve 
İnternet siteleridir. 1990’ların ortalarında Murdoch medyası ABD’de O. J. Simp-
son davası ve Bill Clinton’ın seks skandalı gibi tabloit hikâyeleri haber ve gazeteci-
liğin merkezi hâline getirmiş, eğlence dünyasının kurallarını gazeteciliğe taşırken 
bazı geleneksel standartlara ciddi zarar vermişti.5 Fox News yayıncılık ağı, ABD’de 
aşırı sağcı Cumhuriyetçi Parti’nin sesi oldu; İngiltere’de ise aşağıda tartışacağımız 
gibi, Murdoch insanların politik hayatlarını başlatmak ya da bitirmek ve hatta 
hükûmeti seçmek gücüne erişti. İlerleyen sayfalarda, Murdoch skandalını, Mur-
doch medya şirketinin gazetecilik uygulamalarındaki etik sorunları, sahip oldu-
ğu güç ve politikacıları yoldan çıkarma becerisinden dolayı demokrasi için nasıl 
bir tehdit oluşturduğu ele alınacaktır.

Gazetecilik Etiği ve Demokrasinin Yozlaşması

Güncel bilgiye ya da ona ulaşma becerisine 
sahip olmayan bir yönetimin sonu, maska-
ralık ya da trajedi, hatta ikisi birdendir. Bilgi 
her zaman cehaleti yönetecektir ve kendi ken-
dilerini yönetmek isteyen insanların bilginin 
vereceği güçle donanmaları gerekir.

James Madison

İngiltere, Amerika Birleşik Devletleri ve Fransa’daki Batılı demokratik dev-
rimlerde başladığı hâliyle demokratik bir toplumsal düzen, güçler ayrılığı-

5	  Bkz. Douglas Kellner, Media spectacle, London and New York: Routledge, 2003.



Douglas Kellner / Murdoch Medya İmparatorluğu, Etik ve Demokrasi: Bazı Eleştirel Düşünceler

79

nı gerektirir. Böylece hiçbir kurum ya da toplumsal güç, toplum ve siyaset 
üzerinde hâkimiyet kuramaz. Fransız filozof Montesquieu, demokratik yö-
netimlerin, iktidarı/gücü, çeşitli kurumlar arasında dağıtması gerektiğini 
belirtmişti. 1688 İngiliz devriminin sonucunda da gerçekleşen şey güçler 
ayrımıydı. 1776 Amerikan devriminden sonra geliştirilen ABD Anayasası, 
politik sistemi Başkanlık, Kongre ve Yargı olarak ayırdı. Böylelikle önemli 
siyasi kurumlar arasında bir ayrım ve yetki dengesi olmasını sağladı.

Ancak demokrasi aynı zamanda siyasi eylemlere katılabilecek bilinçli bir seç-
men de gerektirir. Gerçek demokrasi, insanların egemenliği, yani insanlar 
için, insanlar aracılığıyla ve insanların hükûmetidir. Kendini yönetebilme-
si için, özgür bir halk, yeterince bilgili ve kamusal tartışmalara, seçimlere 
ve siyasi faaliyete katılabilecek durumda olmalıdır. Bu nedenle Amerikan, 
Fransız ve 18. yüzyılın diğer demokratik devrimleri, basın özgürlüğünü İn-
san Hakları Beyannamesi ile garanti altına almış, basının herhangi bir siyasi 
gücün hâkimiyeti altına girmeden hükûmeti eleştirebilmesinin, toplumu 
ilgilendiren konularda tartışma ortamı yaratıp halkın siyasi işlere katılma-
sının önünü açmıştır.

Sonuç olarak, basının çifte demokratik işlevi, aşırı güce karşı bir denetim 
sağlamak ve kamusal çıkarların söz konusu olduğu önemli konularda insan-
ları bilgilendirmektir. Bu yüzden özgür basın, demokratik bir toplumun de-
vamı için fazlasıyla gereklidir. Demokrasi savunucuları tarafından da sık sık 
basın özgürlüğünün demokratik toplumların diğer sosyal sistemlere olan 
üstünlüğünün belirgin özelliklerinden biri olduğu ifade edilir. Özgür basın 
kavramı Amerika Birleşik Devletleri’nde 1934 tarihli Eyalet İletişim Kanu-
nu, bununla ilişkili mevzuat ve mahkeme kararları aracılığıyla bir takım 
demokratik sorumluluklar yüklenmiş olan radyo televizyon yayıncılığını da 
kapsamaktadır (Kellner, 1990). Yazılı basın ve daha sonra radyo televizyon 
yayıncılığının demokratik işlevleri demokratik bir kamusal alan yaratabil-
mek için kamusal öneme sahip konularda bilgi, fikir ve tartışma sağlamak 
olarak belirlenmiştir. Yayın dalgaları kamusal alan kabul edildiği için radyo 
ve televizyonculuk da kamu hizmeti olarak tasarlanmış ve demokratik so-
rumluluklarını yerine getirmesini sağlamak için hükûmet tarafından yapıla-
cak düzenlemelere tabi hâle getirilmiştir.6

1980’li yıllarda ABD’de Reagan ve İngiltere’de Thatcher hükûmeti dönemin-
de bu düzenleyici aygıtlar işlevsiz hâle getirildi ve televizyon dâhil olmak 
üzere, başlıca basın yayın kurumlarını dev şirketler satın aldı. ABD, İngiltere 
ve başka birçok yerdeki muhafazakâr politikaların sonucunda, medya im-

6	  Bkz Douglas Kellner, Television and the crisis of democracy, Boulder, Col: Westview, 1990, 2. ve 3. bölümler.



İş Ahlakı Dergisi

80

paratorluklarını kendi çıkarları ve gündemleri doğrultusunda kullanan bir 
grup azınlığın eline muazzam bir güç geçmiş oldu.7 Murdoch imparatorluğu 
gibi medya kuruluşları, güçlü iletişim ve bilgi araçlarını, kendi şirketlerinin, 
destekledikleri politikacılar ve politikalarının çıkarları doğrultusunda kul-
lanırlarsa medya, sosyo-politik yarar ve önem taşıyan sorunları tartışmak 
ve hükûmet ve kurumların aşırı güç kullanımını, şüpheli hükûmet politika-
larını ve kurumsal eylemlerini denetlemek gibi hizmetleri yerine getirecek 
demokratik işlevini kaybeder.

Bu yazıda, Murdoch medya holdinglerinin elinde tuttuğu korkunç medya 
gücünün, demokrasiyi ve gazetecilik etiğini çökerttiğini ve Murdoch med-
ya imparatorluğunun etkili olduğu ülkelerde bir demokrasi krizi yarattı-
ğını savunacağım. Aşağıdaki analizde Murdoch medya imparatorluğu-
nun demokratik toplumları nasıl bozduğunu anlatacağım. Odak noktam, 
Murdoch’un holdinglerinin haber elde etmek için bilgisayar şifrelerini kı-
rıp telefonları dinlediği, polis ve diğer resmî kaynaklardan hikâye satın 
aldığı ve muazzam medya gücü sayesinde siyasi partileri ve hükûmetleri 
kontrol ettiği İngiltere olacak. 

Murdoch Medya İmparatorluğunun Skandalları 

Basın, özgürlüğü daha iyi savunmak için var kılındı,
Ve öğretmek, ahlak ve hikmet dağıtmak içindi,
Saptırıldı yolundan, ağılandı, kaybetti onurlu yapısını,
Oluverdi ahmakları gütmek için düzenbazların oyuncağı.

Philadelphia Public Ledger, 1839.

Temmuz 2011’de İngiltere’de Murdoch basınıyla ilgili telefon mesajlarını din-
leme skandalının açığa çıkmasıyla birlikte Murdoch’un tabloit gazetesi News 
of the World’ün polise rüşvet vererek yasadışı kaynaklardan haber satın aldı-

7	 1980’li yıllarda medya üzerindeki denetimin hafifletilmesinin demokrasinin altını nasıl oyduğu ve medyayı 
mega şirketlere ve muhafazakâr siyasete boyun eğer hâle getirdiği üzerine ayrıntılı okuma için bkz. Ben 
Bagdikian, Media monopoly, 3rd. Boston: Beacon Press, 1990; Herbert Schiller, Culture, Inc, New York: 
Oxford University Press, 1990. Television and the crisis of democracy’de (Kellner, 1990), televizyonun Reagan 
yönetiminin gündemini ne şekilde desteklediğini, 1988 seçimlerinde George H. W. Bush’un tarafında 
yer aldığını ve Başkanlığının ilk yıllarında genelde Baba Bush’u destekleyici tavır takındığını ve ABD’de 
ana akım medyayı elinde tutan medya şirketlerinin kurumsal çıkarlarına öncelik veren muhafazakâr 
Cumhuriyetçi yönetimlere yakın durduklarını belgeledim. Bu çalışmanın gösterdiği gibi, İngiltere’deki 
medya ve demokrasi krizinin kaynağı, Murdoch medya imparatorluğunun aşırı güç ve siyasi etki sahibi 
olması ve İngiliz demokrasisini yoldan çıkarmasıdır. Günümüz ABD medyasında şirket yapısı, patronluk 
düzeni ve bu durumun demokrasi üzerindeki etkisi üzerine bkz. Robert W. McChesney, The political 
economy of media: Enduring issues, emerging dilemmas. New York: Monthly Review Press, 2008; Robert W. 
McChesney ve John Nichols, The death and life of American journalism: The media revolution that will begin the 
world again. Washington, D.C.: Nation Books, 2010.



Douglas Kellner / Murdoch Medya İmparatorluğu, Etik ve Demokrasi: Bazı Eleştirel Düşünceler

81

ğı ve benzer eski iddialar tekrar basında yer buldu. Eski NOTW editörü Andy 
Coulson’un David Cameron ve iktidardaki Muhafazakâr Parti tarafından 2010 
genel seçimleri sırasında medya iletişim birimini yürütmesi için görevlendiril-
diği ortaya çıkınca İngiliz hükûmeti de skandala karışmış oldu. Genel seçimleri 
Muhafazakârların kazanmasıyla Murdoch’un tilkisi İngiliz Hükûmetinin içine 
girmiş oldu. Coulson’un telefon dinleme skandalında parmağı olduğu önceden 
de iddia ediliyordu ve Temmuz ayında bu suçu ve diğer yasadışı faaliyetleri yü-
zünden tutuklandığında Cameron’un Muhafazakâr Parti hükûmeti Murdoch 
çetesiyle olan ilişkileri yüzünden sıkıntılı günler geçirdi.

Bu arada, Murdoch telefon dinleme skandalı ortaya saçılmış ve dikkatler 
Rupert Murdoch ve News Corporation Yönetim Kurulu ve İcra Kurulu Baş-
kanı olan oğlu James ve şimdiki NOTW editörü ve bugüne kadar büyük bir 
İngiliz gazetesinin editörlüğünü üstlenmiş en genç kadın olan kızıl saçlı 
Rebekah Brooks’a yöneldi. Görünüşte zararı en aza indirme çabasıyla oğul 
James Murdoch, 168 yıllık NOTW tabloit gazetesinin kapatılacağını açık-
ladı, çünkü reklam verenler kitleler hâlinde gazeteyi terk ediyor ve kargaşa 
büyüyordu. Yukarıda da belirtildiği gibi, o dönemde Murdoch medya maf-
yasının BSkyB kablolu/uydu sistemi üzerinde tam kontrol elde etmek için 
yaptığı başvuru İngiliz hükûmeti tarafından değerlendiriliyordu. İşçi Partisi, 
Murdoch şirket skandallarının göz önünde bulundurulması ve bu konunun 
parlamentoda tartışılması konusunda ısrar ediyordu.

Rupert Murdoch hem iş hem seyahat amaçlı gittiği Idaho, Sun Valley’den 
Londra’ya geçti ve kendini Murdoch basınının uzun süredir yönettiği tarzda 
bir medya sirkinin tam ortasında buldu. Başlangıçta tüm İngiliz basınının 
istifa etmesini istediği NOTW editörü Brooks’u korumak için geri döndüğü-
nü söylese de kısa bir süre sonra oğlu James ve Rebekah Brooks ile birlikte, 
İngiliz Parlamentosu’nda ifade vermeye çağrıldı. Bir süre tereddüt ettikten 
sonra görüşmeye katıldılar. Skandallar her gün başka bir boyut kazanırken 
başta Brooks olmak üzere önemli NOTW çalışanları adli soruşturma sonu-
cunda tutuklandı ve suçlu bulundu.

Polisin yolsuzlukları ve Murdoch imparatorluğuyla kurduğu fazla yakın 
ilişkilerin ortaya çıkmasıyla suçlamalar katlanarak büyüdü. Londra Em-
niyet Müdürü (diğer adıyla Scotland Yard) Paul Stephenson, 2007 yılında 
Murdoch’un bazı çalışanlarının mahkûmiyetinin ardından Murdoch medya 
imparatorluğunun telefon dinleme ve diğer yasa dışı uygulamalarının üze-
rine yeterince gitmediği suçlamaları yüzünden istifa etmek zorunda kaldı. 
Stephenson’ın liderliğinde, Andy Coulson’un en yakın yardımcılarından biri 



İş Ahlakı Dergisi

82

olan NOTW’dan  Neil Wallis’in, polisin halkla ilişkiler danışmanı olarak işe 
alınması Stephenson’un kararlarını da şüpheli hâle getirdi. Stephenson is-
tifasını bir başka yüksek rütbeli Scotland Yard polisi olan terörle mücadele 
şefi John Yates’inki izledi. Yates Wallis’le çalışmış ve yakın ilişkiler kurmuş, 
Wallis’in kızına polis olarak iş bulabilmesi için referans olmuştu.

Murdoch’un şirketinin, İngiliz medyasını, siyasi sistemi ve önceki yasa-
dışı uygulamalarını sorgulamayan ve takip etmeyen polis ve hukuk siste-
mini çökerttiği ortadaydı. Murdoch’un medyası, haber elde etmek için en 
acımasız yöntemleri kullanıyor, hem politikacıları hem polisi yozlaştırıyor, 
İngiltere’nin politik sistemini istedikleri gibi yönetiyordu. Murdoch 1980’li 
yıllarda Margaret Thatcher ve Muhafazakârları desteklemiş, Thatcher’ın ha-
lefi John Major’dan hazzetmediği için sonraki seçimlerde desteğini İşçi Par-
tisi adayı Tony Blair’e vermişti. Blair hevesle Murdoch’un çıkarları doğrultu-
sunda çalıştı ve Murdoch ailesi ile sıkı fıkı oldu. Söylenenlere göre Murdoch, 
Blair’in halefi Gordon Brown’ı sevmesine rağmen, Murdoch’un eşi Wendi, 
oğlu James ve diğer önemli News Corporation yöneticileri Murdoch’un ga-
zetelerinin de desteklediği ve 2010 Genel Seçiminde Brown ve İşçi Partisini 
geride bırakan David Cameron’u tercih etti.8

The Time of the Spectacle (Gösteri Zamanı) adlı yayıma hazırlanan kitabımda 
anlattığım gibi İngiltere, Murdoch medya skandalı ve 2011 yılı ayaklanma-
larıyla birlikte bir meşruiyet krizine sürüklendi.  1960’lı yıllarda, Vietnam 
savaşı döneminde Amerika Birleşik Devletleri’nin de bir meşruiyet krizine 
girdiği öne sürülebilir. Bu dönemde savaş karşıtı protestocular, gettolar ve 
yoksul mahallelerdeki ayaklanmalarla başa çıkmak için polis baskı ve zor 
kullanmış, zengin ve yoksul arasındaki uçurum daha da artmış, Nixon yöne-
timinin skandalları ve Watergate olayı sonucunda Richard Nixon istifa et-
mek zorunda kalmıştı.9 Cameron hükûmetinin Murdoch medya imparator-
luğu ile kurduğu ilişki ile lekelenmesi, sosyal programlar, eğitim ve gençlere 

8	 Bkz. Wolff, The man who owns the news, a.g.y. Wolff, Cameron hükûmetine vereceği destek 
karşılığında, Cameron’un Murdoch’un köstebeği Andy Coulson’u Muhafazakâr Parti’nin medya 
danışmanı olarak işe alınması yönünde bir anlaşma yapılmış olabileceğini öne sürmektedir. Cameron, 
böylece hükûmetin içinde Murdoch İmparatorluğu’na muazzam bir güç verdi, ancak Coulson’un 
NOTW telefon dinleme skandallarında en kilit adam olduğunun ortaya çıkması Cameron ve 
Muhafazakârlar için utanç verici oldu.

9	 “Meşruiyet krizi” kavramı, aynı adlı kitabında Jürgen Habermas tarafından ortaya atılmıştır (Boston: 
Beacon Press, 1975). Jurgen Habermas kitabında “meşruiyet krizleri”, “rasyonalite krizleri” ve 
“ekonomik krizler” arasında soyut düzeyde bir ayrıma gitmiştir. Habermas’ın analizlerini yaptığı 
dönem olan 1960 ve 1970’lerdeki ABD toplumunun ve günümüz İngiliz toplumunun analiz 
edilmesiyle “meşruiyet krizi” kavramının gayet somutlaşacağını düşünüyorum.



Douglas Kellner / Murdoch Medya İmparatorluğu, Etik ve Demokrasi: Bazı Eleştirel Düşünceler

83

yönelik programları kaldırması, orta sınıf ve çalışan sınıfın zararına ama 
zenginlerin yararına olacak bazı bütçe kesintilerine gitmesi, Afganistan ve 
Libya’daki pahalı savaşlara bolca para harcaması, yani tam sağcı bir gündemi 
gerçekleştirmesi sonucunda İngiliz hükûmetinin de tam anlamıyla meşrui-
yet krizinde olduğu öne sürülebilir.

19 Temmuz’da gerçekleşen ve televizyondan yayınlanan parlamento toplan-
tısında Murdoch, oğlu James ve Rebekah Brooks İngiliz parlamento komitesi 
tarafından sorguya çekilirken olay en üst düzeyde küresel bir medya gösterisine 
dönüştü. Murdoch kendini hayatında hiç bu kadar boynu bükük hissetmediği-
ni söylese de, şirketinin suçlardan dolayı sorumluluk almayı reddetti. Verdiği 
cevaplar, ilerleyen yaşından ve kötüleşen sağlığından ötürü sarsakça ve çoğu 
zaman anlamsızdı, ama yine de hiçbir sorumluluk almayı kabul etmedi, aksine 
oldukça kavgacı bir tavır sergiledi.  Oğlu James bazen sorulara cevap vermeye 
çalışır gibi yapıp söze müdahale etti, uzun, teknik ve bazen (daha sonra şüphe 
uyandıracak şekilde) kaçamak cevaplar verdi. İfade vermesinin bitmesine yakın 
bir İngiliz eylemci ve komedyen, Murdoch’a tıraş köpüğünden yapılma pastayı 
atmak istedi ama Murdoch’un eşi Wendi, hızlı davranarak pasta atacak kişinin 
önünü kesti ve tıraş köpüğüyle dolu tabağı komedyenin yüzüne yapıştırarak 
muhtemelen YouTube’un unutulmazları arasına girdi.

İngiliz parlamento soruşturmasın ardından Murdoch şirketinin üyeleri,  bir 
zamanlar imparatorluğun varisi olarak görülen ve sonbaharda parlamento 
toplandığında tekrar ifade vermeye çağrılacak olan James Murdoch’un ver-
diği bazı cevapları kamuoyu nezdinde sorguladı.10 James Murdoch, özellik-
le NOTW tarafından telefonu dinlenmiş, bu yüzden tazminat davası açmış 
önemli bir sporcuyla mahkeme dışında anlaşarak milyon dolarlık ödeme-
ye yetki vermekten dolayı ateş altındaydı çünkü bir İngiliz parlamenter bu 
ödemenin bir rüşvet ve sus payı olduğunu iddia ediyordu. Murdoch ayrıca, 
News Corps için çalışan bir hukuk firması olan Harbottle ve Lewis’in sun-
duğu dava özetinin ayrıntılarını bilmediğini belirtmişti. Murdoch’a göre 
News Corporation’un karıştığı telefon dinleme tek bir muhabirin işiydi, 
oysa diğer yöneticiler, telefon dinleme dosyasının ayrıntılarından ve şir-
ketteki şifre kırma sorunlarıyla ilgili dolaşan e-maillerden, oğul Murdoch’ın 
haberdar olduğunu itiraf etmişti. Dahası, hukuk firması Harbottle ve Lewis, 

10	 James Murdoch gerçekten de tanık olarak tekrar dinlenecek. Bkz Amelia Hill, “Phone hacking: 
James Murdoch faces second grilling by MPs.” Guardian, 6 Eylül 2011, http://www.guardian.co.uk/
media/2011/sep/06/phone-hacking-james-murdoch-parliament (Erişim tarihi 20 Eylül 2011).



İş Ahlakı Dergisi

84

Murdoch’un şirket için yaptıkları işi yanlış yansıttığını iddia ediyordu.11

Bu arada FBI ve Adalet Bakanlığı, Murdoch’un medya şirketinin Amerika Birle-
şik Devletleri’ndeki olası yasadışı faaliyetleri için soruşturma açacağını duyur-
du. 11 Eylül kurbanlarının ailelerinin telefonlarının dinlendiğine ve Murdoch 
şirketlerinin pis işlere bulaştığına dair söylentiler her yerde konuşuluyordu. 
Nitekim 2011 Ağustos’unda Murdoch çalışanlarının bilgisayar korsanlığı da 
yaptığı ve hatta fotoğraf çekebilen ve telefon frekanslarına girebilen insansız 
hava aracına sahip olduğu, muhtemelen ABD navigasyon yasalarını ihlal etti-
ğine yönelik raporlar yayınlandı (bu son iddia Keith Olbermann’ın 3 Ağustos 
2011 tarihli Countdown televizyon programında tartışılmıştır).

İngiltere hükûmeti, Murdoch medya imparatorluğu ve diğer medya kuru-
luşlarının benzer suç taktikleri kullanma olasılığını araştırmak için bir so-
ruşturma komisyonu kuracağını söyledi. ABD Kongresi, Murdoch’un ABD 
bağlantılarının benzer suçlara karışıp karışmadığının ve herhangi bir yasayı 
ihlal edip etmediğinin soruşturulmasını istedi. Murdoch’un medya impara-
torluğu ABD kökenli olduğu için Murdoch ABD vatandaşlığı elde etmişti. 
Bu durum Murdoch şirketlerinin, ABD Yabancılar Yolsuzluk Uygulamaları 
Kanunu’na göre soruşturulmasının önünü açıyordu.

1 Ağustos’ta [2011], Londra polisi, cep telefonu dinlemek ve polis memur-
larına rüşvet vermek üzere komplo kurmak şüphesiyle NOTW eski yönetici 
editörü Stuart Kuttner’ı tutukladı. Kuttner, Murdoch’un skandal çerçeve-
sinde tutuklanan on birinci adamıydı. Polis soruşturması sürdüğü ve işlerini 
kaybetmek istemedikleri için isimlerinin saklı tutulmasını isteyen pek çok 
şimdiki ve eski şirket çalışanının iddialarına göre, Kuttner yönetici editörlü-
ğü görevinden emekliye ayrılmadan iki yıl önce, yapılan harcamalara bizzat 
yetki vermişti (Sayın Kuttner bu konuda yorum yapması yönündeki istekle-
rimizi yanıtsız bıraktı.).

Şirketin iç denetimi konusunda bilgi sahibi bir kişi, Kuttner’ın yanı sıra 
haber editörleri tarafından onaylanmış düzenli nakit akışının, haber büro-
sunun “Vahşi Batı” atmosferine katkıda bulunduğu yorumunu yaptı. Eski 
gazeteciye göre para, yapılan harcamaların avansı ve haber kaynaklarına 

11	 Murdoch şirketinin eski çalışanlarının James Murdoch’un parlamentodaki ilk ifadesinde inkâr 
ettiğini iddia ettiği suçlar ve Harbottle ve Lewis hukuk şirketinin baba ve oğul Murdoch’un 
ifadesinde şüpheli bulduğu konular, 10–16 Ağustos tarihlerinde Guardian Gazetesi’nde kapsamlı 
olarak tartışılmış, 16 Ağustos 2011’de BBC’de Sarah Lyall, Ravi Somaiya ve Alan Cowell tarafından 
“Top Tabloid Editors Endorsed Hacking, Letter Says” programında ve New York Times Gazetesi’nde 
özetlenmiştir. Bkz. http://www.nytimes.com/2011/08/17/world/europe/17hacking.html?_r=1 
(erişim tarihi 17 Ağustos 2011).



Douglas Kellner / Murdoch Medya İmparatorluğu, Etik ve Demokrasi: Bazı Eleştirel Düşünceler

85

ödenecek rüşvet için kullanılıyordu. Şirketin nakit kayıtlarında inceleme 
yapan kişilere göre News of the World’den polis memurlarına yapılan ödeme 
200.000 dolardan fazlaydı.12

Murdoch’un medya kuruluşlarının üyeleri hakkında, bilgi elde etmek için poli-
se rüşvet vermek, bilgisayar ve cep telefonlarını dinlemek, hükûmet ve polisle 
birlikte yolsuzluğa karışmak gibi zorlu davalar açıldı. Murdochgate ile 2011’in 
sonbahar ve kış aylarında Murdoch medya imparatorluğu içerisindeki siste-
matik suçlar ortaya çıktıkça, bu medya gösterisinin, tam da medya gösterisini 
yaratan baş aktörlerden birisi için beklenmedik sonuçlar yarattığını görmüş 
olduk. Murdoch şirketleri içindeki bireyler, James Murdoch’un parlamento-
daki ifadesinin doğruluğunu sorguluyordu. 16 Ağustos 2011’de, hapse giren 
tek NOTW muhabiri Clive Goodman, telefon dinlemenin şirkette yaygın oldu-
ğunu, Andy Coulson böyle bir yasadışı faaliyetin açıkça konuşulmasının tehli-
kelerine dikkat çekene kadar bu konunun editöryal toplantılarda sık sık gün-
deme geldiğini iddia eden bir mektup yayımladı. Bu mektup, medyada yeni bir 
kargaşa yarattı ve yeni bir parlamento görüşmesine gerek olduğu söylendi.13 
23 Ağustos tarihinde, Coulson’un David Cameron için Tory medya ekibinin 
bir parçası olarak çalışmak üzere ayrılmasına karşın Murdoch’un şirketinden 
büyük ödemeler almaya devam ettiğinin ortaya çıkması, İngiliz hükûmetinin 
skandallarına bir yenisini ekledi.14

İngiltere’deki Murdoch medya holdinglerinden News International’ın iki 
önemli ismi, James Murdoch’ın şirkette yaygın olan telefon dinleme uygu-
lamasından habersiz olduğu yönündeki ifadesine itiraz edince, oğul Mur-
doch 10 Kasım 2011 tarihinde yeniden İngiliz parlamento komisyonunun 
önünde ifadeye çağrıldı. Murdoch, aile şirketi içerisindeki suç faaliyetiyle 
ilgili herhangi bir şey bilmediğini tekrar etti. Ancak İngiliz milletvekili Tom 

12	 Bkz. Jo Becker ve Ravi Somaiya, “Latest Arrest Highlights a Tabloid’s Cash Payments,” New York 
Times, 3 Ağustos, 2011, http://www.nytimes.com/2011/08/03/world/europe/03hacking.html?_
r=1&pagewanted=print (erişim tarihi 17 Ağustos 2011).

13	 Bkz. Sarah Lyall, “Letter Counters Hacking Avowals From News Corp.,” New York Times, 17 Ağustos 
2011, http://www.nytimes.com/2011/08/17/world/europe/17hacking.html?partner=rss&emc=rss&
pagewanted=print (erişim tarihi 17Ağustos 2011).

14	 Bkz. Dan Sabbagh, “Andy Coulson’s payout: A problem for the Tories? News International’s severance 
payments to the former communications director raises several questions”, Guardian, 23 Ağustos 
2011, http://www.guardian.co.uk/media/2011/aug/23/andy-coulson-payments-news-international 
(erişim tarihi 25 Ağustos 2011). Skandal patlak verdiğinde istifa etmek zorunda bırakılan, tutuklanan 
ve parlamentoda ifade vermeye çağırılan NOTW editörü Rebekah Brooks’a 1.7 milyon poundluk 
tazminat ödendiği ortaya çıktı. Daniel Boffey, “Murdoch gave loyal lieutenant Rebekah Brooks £1.7m 
pay-off, car and office. News International chairman may face questions in Commons over generous 
severance deal despite phone-hacking scandal,” Guardian, 5 Kasım 2011, http://www.guardian.co.uk/
media/2011/nov/05/murdoch-phone-hacking-rebekah-brooks (erişim tarihi 22 Kasım 2011).



İş Ahlakı Dergisi

86

Watson, James Murdoch ve ekibinin, “birbirine bir sırla bağlı” olduklarını 
söyledi; Murdoch için “bir suç örgütünün başında olduğunu bilmeyen ta-
rihteki ilk mafya patronu” tanımını kullandı. Murdoch ise bu yoruma “Bay 
Watson, bu yakışıksız bir benzetme.” diye karşılık verdi.

Leveson Komisyonunun, tabloit medyanın tacizini anlatan ve telefonlarının 
dinlenmesine duydukları öfkeyi ifade eden film yıldızı Hugh Grant ve Steve 
Coogan’la görüşmeleri sürerken, spor dünyasının isimleri ve başka ünlüler 
de benzer deneyimlerini paylaştı.  Bunu izleyen haftalarda, diğer telefon 
dinleme kurbanlarını da temsil eden Dowler’ın avukatı Mark Lewis, ken-
di telefon mesajlarının da kırıldığını şaşkınlık içinde öğrendiğini ifade etti. 
Başka gazeteciler, ünlüler de benzer ifadeler verdiler ve üç yaşındaki kızları 
Portekiz gezisi sırasında ortadan kaybolan, sıradan bir aile olan McCann’ler 
de bu süreçte bulvar gazetelerinin kendilerine nasıl işkence çektirdiğini an-
lattı. Aktris Sienna Miller, özel hayatının gizli ayrıntıları sansayonel medya-
da yayımlandığında canının ne kadar sıkıldığını ve yakın arkadaşlarını bilgi 
sızdırmakla suçladığını ama daha sonra Murdoch ve diğer tabloit medyanın 
düzenli olarak telefonlarını dinlediğini öğrendiğini anlattı. Harry Potter’ın 
yazarı J. K. Rowling yıllardır özel hayatını kurcalayan tabloit medyanın ta-
cizinden şikâyetçi olurken, bazı gazetelerin, mülakat taleplerini kızının sırt 
çantasına bir kâğıt koyarak iletecek kadar ileri gittiklerini anlattı. Formula 
1 patronu Max Mosley, McCann ailesi, Hugh Grant ve diğerleri boyalı basın-
da kendileri hakkında yalan haberler okumanın ve hikâyenin geri çekilmesi 
konusunda hiçbir şey yapamamanın ya da medya düzenleyici kurumu Basın 
Şikâyet Komisyonunun (PCC) şikâyetlerine tepkisiz kalmasının sıkıntısını 
anlattı. Leveson Komisyonu, ilerleyen haftalarda oturumların devam edece-
ğini duyurdu. Bu da demektir ki önümüzdeki günlerde daha pek çok sarsıcı 
ifşaat ortaya çıkacak.



Douglas Kellner / Murdoch Medya İmparatorluğu, Etik ve Demokrasi: Bazı Eleştirel Düşünceler

87

Ön Sonuçlar, Toparlayıcı Yorumlar

“Beyefendi, gazeteleriniz yirmi yıl boyun-
ca halkımızın duygularının yozlaşmasına 
sebep olmuştur. Gazetelerinizin sinsi gözlere 
sundukları şey aşağılık, alkış tuttukları şey 
kindarlıktır. Bu ülkeye dışarıdan gelecek düş-
manlıktan daha fazla zarar verdiniz.”

Martin Boyd, Lucinda Brayford.15

Kasım 2011 itibarıyla Murdoch medya imparatorluğunun telefon dinleme 
skandalının kurban sayısı 5.800’e ulaşmış, polis, bunlardan 638’iyle ileti-
şime geçmiştir.16 Bu rakamlar Londra Emniyet Müdürlüğü’nün Ocak 2011 
tarihinden beri 45 tam zamanlı dedektifin çalıştığı telefon dinleme soruş-
turmasının daha başlangıç aşamasında olduğunu ve önümüzdeki aylar, 
belki de yıllar boyunca soruşturmanın devam edeceğini göstermektedir. Bu 
soruşturma, Murdoch medya imparatorluğunun ve İngiltere basınının diğer 
üyelerinin etik dışı davranışlarıyla ilgili duruşmalar düzenleyen Levenson 
komisyonu ile de desteklenmektedir. Murdoch medya skandalına ve İn-
giliz basınının gazetecilik etik ihlallerine dönük soruşturmalar, benim bu 
araştırmayı sonlandırdığım Aralık 2011 tarihinde yeni yeni sonuç vermeye 
başlamış olsa da Murdoch medya imparatorluğunun yol açtığı skandalların 
demokrasi, etik ve gazeteciliği nasıl bir bunalıma soktuğuna ilişkin ön so-
nuçlara varmak mümkün görünmektedir.

Murdoch medya imparatorluğunun resmî ve sivil vatandaşların telefonları-
nı dinlemesi,  haber yaratabilmek için polis ve diğer yetkililere rüşvet verme-
si, İngiliz vatandaşlarıyla ilgili yalan haberler uydurması gerçekten inanıl-
maz olaylar… Murdoch medya imparatorluğunun tarihin en ahlaksız medya 
kuruluşlarından biri olduğu apaçık ortadadır ve gazetecilik etiğini nasıl ihlal 
ettiği şu anda soruşturulmaktadır. Ama medyayı düzenlemek ve medya ta-
rafından kötü muamele gören vatandaşların şikâyetlerine cevap vermek-
le yükümlü Basın Şikâyet Komisyonu’nun başarısızlığı şunu göstermiştir: 

15	 Avustralya’da Geelong Grammar okulunda Murdoch’un müdürü olmuş ve Oxford Üniversitesi’ne 
girmesine yardım etmiş olan Sör unvanlı James Darling’ten 1991 yılında Rupert Murdoch ve 
gazetecilik üzerine yorum yapması istendiğinde, Lucinda Brayford adlı romandan alıntı yaparak 
olumsuz duygularını yansıtmıştır. Bu alıntıyı ben de sonuçlar bölümünün önünde kullanmak istedim. 
Darling’in yaptığı alıntı, Shawcross, Murdoch, a.g.y. s. 58’de geçmektedir.

16	 Lisa O’Carroll, “Phone hacking: police have told fewer than one in eight potential victims.” 5,800 olası 
kurbanın sadece 638’ine ulaşılmış olması, soruşturmanın daha bir hayli süreceğini göstermektedir. 
Guardian, 9 Kasım 2011, http://www.guardian.co.uk/media/2011/nov/09/phone-hacking-police-
potential-victims (erişim tarihi 3 Aralık 2011)



İş Ahlakı Dergisi

88

İngiltere’de ve Murdoch medyasının kontrolden çıktığı diğer ülkelerde halkı 
medya istismarından korumak için denetleyici kurumları daha etkin kılmak 
ve daha sıkı bir mevzuat oluşturmak gereklidir.

Murdoch’un belki de en zehirli mirası, medyanın adileştirilmesi ve skandal 
haberciliğine dönüştürülmesidir. Bu ifade Murdoch’un öğretmeninin gazete-
ci Murdoch hakkındaki duygularını anlatan ve bu bölümün başında da alıntı 
olarak verilen sözlerde tam anlamını bulur. 1950’li yıllarda Avustralya’da bir 
gazete yayıncısı olarak işe başlamasından, İngiltere, ABD ve dünya çapında 
gazete, yayın kuruluşları ve yeni medya türleri sahibi olmasına kadar ge-
çen süreçte Murdoch, her zaman sansasyonel bulvar gazeteciliği yaptı; ku-
rulu ve yerleşik gazetecilik standartlarını, etik kurallarını ve geleneklerini 
yıktı. Elbette Murdoch medya imparatorluğunun, gazeteciliğin haber elde 
etme standartlarını çökertmesi, Murdoch ailesinin ve çalışanlarının ciddi 
cezai soruşturmalara uğramasına neden olmuştur. Mahkemeler ve kamuo-
yu eninde sonunda Murdoch’un gazetecilik uygulamalarının en ciddi şekilde 
eleştirisini yapacaktır.

Bunlara ek olarak, belki de en kaygı verici olan, Murdoch medya imparator-
luğunun elindeki aşırı siyasi güçtür. Bu aşırı güç, İngiltere ve Murdoch’un 
siyaseti yönlendirdiği dünyanın diğer yerlerinde demokrasi krizini yoğun-
laştırmıştır. Yazımın başında sağlam bir demokrasinin, hükûmet ve medya 
arasındaki güçler ayrılığı ilkesine dayandığını belirtmiştim. Pek çok ülkede 
medya üzerindeki aşırı devlet kontrolü demokrasiyi zayıflatmakta ya da 
imkânsız kılmaktadır. ABD’de de şirket medyası her zaman Cumhuriyetçiler 
gibi şirket çıkarlarını koruyacak muhafazakâr siyasi partilerin lehine taraf 
tutmuş, bu durum ABD’de demokrasiyi zayıflatmıştır.17 Rupert Murdoch 
medya imparatorluğu, medyanın çeşitli türlerinde aşırı gücü elinde tutma-
nın gazeteciliği ve hükûmetleri nasıl yozlaştırdığına ve demokrasi krizleri-
ne neden olduğuna sadece bir örnektir. Murdoch medya imparatorluğunun 
skandallarına yönelik soruşturmalar, şirketin bazı ülkelerdeki ve genel ola-
rak dünya çapındaki gücünü sınırlayabilir. İngiltere ve Murdoch’un etkin 
olduğu bazı ülkelerdeki demokrasinin geleceği, Murdoch medya skandalları 
soruşturmalarının nasıl ilerleyeceğine bağlı olabilir. Bu nedenle, Murdoch 
medyasının suçlarına ve yasadışı gazetecilik uygulamalarına dönük soruş-
turmalar, günümüz medyası ve demokrasinin geleceği için çok önemli so-
nuçlar doğuracaktır.

17	 Bkz. Kellner, Television and the crisis of democracy, a.g.y.



Douglas Kellner / Murdoch Medya İmparatorluğu, Etik ve Demokrasi: Bazı Eleştirel Düşünceler

89

References/Kaynakça
Bagdikian, B. (1990). The media monopoly. 3rd ed. Boston: Beacon Press.

Becker, J.  & Somaiya, R. (2011, August 3).  Latest arrest highlights a tabloid’s cash payments. 
New York Times. Retrieved August 17, 2011, from http://www.nytimes.com/2011/08/03/world/
europe/03hacking.html?_r=1&pagewanted=print

Bernstein, C. (2011, July 11). Murdoch’s watergate? Newsweek,.Retrieved July 12, 2011, from 
http://www.thedailybeast.com/newsweek/2011/07/10/murdoch-s-watergate.html

Boffey, D. (2011, November 5).  Murdoch gave loyal lieutenant Rebekah Brooks £1.7m pay-off, car 
and office. News International chairman may face questions in Commons over generous severance 
deal despite phone-hacking scandal. Guardian. Retrieved November 22, 2011,  from http://www.
guardian.co.uk/media/2011/nov/05/murdoch-phone-hacking-rebekah-brooks

Davies, N. & Hill, A. (2011, July 4).  Missing Milly Dowler’s voicemail was hacked by News of the 
World. Guardian. Retrieved December 2, 2011, from http://www.guardian.co.uk/uk/2011/jul/04/
milly-dowler-voicemail-hacked-news-of-world.

Habermas, J. (1975). Legitimation crisis. Boston: Beacon Press.

Hill, A. (2011, September 6)  Phone hacking: James Murdoch faces second grilling by MPs. 
Guardian. Retrieved September 20, 2011, from http://www.guardian.co.uk/media/2011/sep/06/
phone-hacking-james-murdoch-parliament

Kellner, D. (1990). Television and the crisis of democracy. Boulder, Col: Westview.

Kellner, D. (2003). Media spectacle. London and New York: Routledge.

Lyall, S. (2011, August 17).  Letter counters hacking avowals from news corp. New York Times. 
Retrieved August 17, 2011, from http://www.nytimes.com/2011/08/17/world/europe/17hacking.
html?partner=rss&emc=rss&pagewanted=print

O’Carroll, L. (2011, 9 November). Phone hacking: police have told fewer than one in eight potential 
victims. Guardian. Retrieved 3 December, 2011, from http://www.guardian.co.uk/media/2011/
nov/09/phone-hacking-police-potential-victims

McChesney, R. W.  (2008). The political economy of media: Enduring issues, emerging dilemmas. New 
York: Monthly Review Press.

McChesney, R. W.  & Nichols, J. (2010). The death and life of American Journalism: The media 
revolution that will begin the world again. Washington, D.C. Nation Books.

Sabbagh, D. (2011, August 23). Andy Coulson’s payout: a problem for the Tories? News 
International’s severance payments to the former communications director raises several questions. 
Guardian. Retrieved August 25, 2011, from http://www.guardian.co.uk/media/2011/aug/23/andy-
coulson-payments-news-international

Schiller, H. (1990). Culture, Inc. New York: Oxford University Press.

Shawcross, W. (1992). Murdoch. New York: Simon and Schuster.

Wolff, M. (2010). The man who owns the news. Inside the secret world of Rupert Murdoch New York: 
Broadway Books.


